MATCHA TEA

Δημοσιεύθηκε στις 04-10-2019, από Tίτη Βελοπούλου

                                        MATCHA: ΤΟ ΤΣΑΪ ΤΗΣ ΓΙΑΠΩΝΕΖΙΚΗΣ ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑΣ ΤΣΑΓΙΟΥ


Τον τελευταίο καιρό ακούγονται και γράφονται πολλά για το matcha tea. Έτσι κάπως αποφάσισα να λύσω κάποιες δικές μου και πιθανώς δικές σας απορίες που αφορούν αυτό το ιδιαίτερο τσάι!

Τι είναι όμως το matcha;

Είναι το πιο εκλεκτό τσάι στον κόσμο. Είναι ουσιαστικά μια λεπτώς αλεσμένη σκόνη από φύλλα πράσινου τσαγιού. Η λέξη προέρχεται από το matsu ‘τρίβω’ + cha ‘tea’, από την Κινέζικη (διάλεκτο) chá που σημαίνει τσάι.


Ποιες οι διαφορές του από τα υπόλοιπα;

Παρά το γεγονός ότι τόσο τα κανονικά πράσινα τσάγια, όσο και τα Matcha προέρχονται από το ίδιο φυτό, υπάρχουν διαφορές μεταξύ τους. Αυτές οι διαφορές ξεκινούν από τη διαδικασία της καλλιέργειας του φυτού και συγκεκριμένα την περίοδο πριν από τη συγκομιδή. Οι θάμνοι πράσινου τσαγιού Matcha πρέπει να καλυφθούν από το άμεσο ηλιακό φως για περίπου 20-30 ημέρες πριν τη συγκομιδή. Τα φύλλα χρειάζονται σκιά για να αυξήσουν τα επίπεδα χλωροφύλλης. Καθώς αυξάνονται τα επίπεδα χλωροφύλλης, αυξάνεται και η παραγωγή ενός αμινοξέος, της L-Theanine. Μετά τη συγκομιδή, τα φύλλα πρέπει να περάσουν από τη διαδικασία της αποστειρώσεως. Μόλις επεξεργαστούν τα φύλλα, η σκόνη που προκύπτει από τα επεξεργασμένα φύλλα ονομάζεται Matcha.

Από τη στιγμή που η κατανάλωση αφορά σε όλο το φύλλο του τσαγιού, διατηρεί τις θρεπτικές και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες που είναι πιο ισχυρές. Ο τρόπος που καλλιεργείται και καταναλώνεται του επιτρέπει να είναι γεμάτο με βιταμίνες και μέταλλα. Όταν κάποιος πίνει τσάι, εκτός από τα θρεπτικά στοιχεία, πίνει επίσης νερό. Στην περίπτωση του Matcha, απορροφάται η σκόνη ολόκληρων των φύλλων και γι’ αυτό έχει υψηλότερα ποσοστά καφεΐνης, αλλά και αντιοξειδωτικών. Ενδεικτικά ένα φλιτζάνι τσάι Matcha περιέχει τρεις φορές περισσότερη καφεΐνη από ένα φλιτζάνι απλό τσάι!


Ποια η ιστορία του;

Φτιαγμένο από τα νεότερα φύλλα των πρώτων ημερών συγκομιδής το τσάι αυτό εξασφαλίζει μια ξεχωριστή θέση στην τελετή ιαπωνικού τσαγιού. Αυτή η μοναδική μορφή πράσινου τσαγιού θεωρήθηκε ότι εισήχθη στην Ιαπωνία από έναν μοναχό που επέστρεψε από την Κίνα. Το αυθεντικό Matcha προέρχεται από την Ιαπωνία και χρονολογείται από τον 16ο αιώνα. Τότε στις παραδοσιακές τελετές τσαγιού Matcha είχε «πρόσβαση» μόνο η ιαπωνική ελίτ. Μάλιστα, μόνο οι καλύτεροι αγρότες τσαγιού γνώριζαν το μυστικό της παραγωγής αυτής της εξαιρετικής σκόνης.

Για περισσότερα από 1000 χρόνια, οι πολιτισμοί της Άπω Ανατολής το χρησιμοποιούσαν ως ελιξήριο για την υγεία τους, αλλά και ως μέρος του διαλογισμού!


Που καταναλώνεται;

Μέχρι πρόσφατα, σχεδόν όλη η ποσότητα…matcha καταναλωνόταν στην Ιαπωνία, όπου είναι ιδιαίτερα δημοφιλές ρόφημα. Στην Ιαπωνία, το πράσινο τσάι Matcha το βρίσκεις παντού ακόμα και σε super market που είναι διαθέσιμο ως επικάλυψη ή γεύση για τα πάντα, από παγωτά μέχρι cakes. Tα τελευταία χρόνια βέβαια κερδίζει σε δημοτικότητα και στις υπόλοιπες χώρες!

 

Πώς θα ξεχωρίσετε την καλή ποικιλία;

Πολλά διαφορετικά πράγματα μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του όπως η περιοχή, οι γεωγραφικές συνθήκες, η ικανότητα των καλλιεργητών τσαγιού, αλλά και η ποικιλία του τσαγιού. Κάποια στοιχεία που μπορείτε να ελέγξετε για την ποιότητά του είναι τα παρακάτω:

 

Το Original Matcha έχει απαλή και γλυκιά γεύση και λαμπερό πράσινο χρώμα (που λόγω της σωστής άλεσης έχει διατηρήσει τη χλωροφύλλη). Εάν είναι θαμπό πράσινο ή ακόμα και κίτρινο, καλό είναι να το αποφύγετε! Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν θα πρέπει ποτέ να αγοράσετε matcha που είναι εκτεθειμένο στον αέρα. Επίσης υψηλής ποιότητας σκόνες Matcha οφείλουν να είναι πολύ λεπτές!

 

Γιατί είναι πιο ακριβό;

Το Matcha είναι ακριβό επειδή η καλλιέργεια, η συγκομιδή και η άλεση των φύλλων τσαγιού σε σκόνη είναι μια διαδικασία που απαιτεί εντατική εργασία.  


Ποια τα οφέλη του στην υγεία;

Το Matcha δεν είναι μόνο τσάι, είναι μια πραγματική σούπερ τροφή: είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και μέταλλα που ισοδυναμούν με τα οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση 10 φλιτζανιών πράσινου τσαγιού.

1. Αποτοξινώνει το αίμα. Η χλωροφύλλη, το στοιχείο που δίνει στο πράσινο τσάι και άλλα φυτά το έντονο χρώμα, βοηθάει στην αποτοξίνωση μέσω της εξάλειψης τόσο των χημικών ουσιών, όσο και των βαρέων μετάλλων από το σώμα μας.

 

2. Καίει το λίπος. Ενισχύει τον μεταβολισμό υποστηρίζοντας ήπια απώλεια βάρους.

 

3. Χαλαρώνει το σώμα. Περιέχει ένα αμινοξύ (L-Θεανίνη) που προάγει μια κατάσταση χαλάρωσης και ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο το σώμα σας αντιδρά στο στρες.

 

4. Επιβραδύνει τη διαδικασία γήρανσης και ενισχύει το ανοσοποιητικό. Υψηλά αντιοξειδωτικά τρόφιμα όπως το πράσινο τσάι Matcha πιστεύεται ότι επιβραδύνουν τη διαδικασία γήρανσης εμποδίζοντας την οξείδωση, αναστέλλοντας τη μετάλλαξη του DNA και βοηθώντας στην αποκατάσταση του DNA που έχει υποστεί βλάβη.


Συμβουλές για να το απολαύσετε καλύτερα.

 

1. Αγοράστε καλή ποιότητα matcha!

 Αγοράστε αυθεντικό Ιαπωνικό Matcha και ιδανικά σε μικρές παρτίδες που μπορείτε να καταναλώσετε γρήγορα!

 

2. Nα έχετε τα σωστά σκεύη - ειδικά για Matcha

Χρειάζεστε οπωσδήποτε ένα ιαπωνικό χτυπητήρι chasen (matcha whisk), έναν μπαμπού δοσομετρητή Shashaku, κι ένα chawan bowl.



3. Χρησιμοποιήστε ζεστό νερό

Ακόμα κι αν θέλετε να κάνετε παγωμένο matcha ή matcha latte, η σκόνη διαλύεται καλύτερα στο ζεστό νερό (όχι βραστό). Βράστε λίγο νερό και περιμένετε περίπου ένα λεπτό πριν το ρίξετε.  Iδανική θερμοκρασία είναι γύρω στους 70ο.

Extra tip: Καλό θα ήταν να ζεστάνετε το μπολ σας με λίγο ζεστό νερό πριν ρίξετε τη σκόνη matcha!

 

4. Βάλτε τη σωστή αναλογία

Η ιδανική αναλογία είναι 2 γραμμάρια σκόνης matcha σε 70-80ml νερού για την μέθοδο Usucha (το λεπτό τσάι) και 4g με 30ml νερό για τη μέθοδο Koicha!

 

5. Ανακατέψτε δυνατά.

Μόλις βάλετε το νερό και το τσάι στο μπολ, χτυπήστε εμπρός και πίσω σε μια κίνηση ζιγκ-ζαγκ με το ειδικό εργαλείο, αγγίζοντας ελαφρά το κάτω μέρος του μπολ. Η κίνηση πρέπει να προέρχεται από τον καρπό σας! Όταν το τσάι αναμιχθεί καλά με το νερό και γίνει αφρώδες, μετακινήστε το χτύπημα σχεδόν στην επιφάνεια του τσαγιού για να φτιάξετε πολύ λεπτό αφρό.

Usucha και Koicha. Ποιες οι διαφορές;

Το Matcha συνήθως προετοιμάζεται σε δύο μορφές: Usucha και Koicha.

Το Usucha (ενδείκνυται για την καθημερινή κατανάλωση) σημαίνει "λεπτό τσάι" και είναι το πιο διαδεδομένο. Μάλιστα στην Ιαπωνία το σερβίρουν σε κάθε εστιατόριο. Η Koicha, από την άλλη είναι "παχύ τσάι" και το χρησιμοποιούν στις παραδοσιακές τελετουργίες. Όσον αφορά στην προετοιμασία Koicha, απαιτεί λιγότερο νερό, αλλά περισσότερη σκόνη Matcha σε σύγκριση με την πρώτη μέθοδο.



Που αλλού μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε;

Επειδή το Matcha είναι ένα είδος τσαγιού που παραδοσιακά αλέθεται σε λεπτή σκόνη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους. Τελευταία αποτελεί μία από τις πιο hot τάσεις στη γαστρονομία, με τους μάγειρες και τους σεφ να το προτιμούν για τα γλυκά τους, αλλά και για κάποια αλμυρά πιάτα, σάλτσες κτλ. Στα μενού το βρίσκεις από παγωμένο ή ζεστό τσάι, late και smoothie, μέχρι pancakes, παγωτό, muffins, brownies, κρέμες, σούπες και πολλά ακόμη, όλα με το χαρακτηριστικό πράσινο χρώμα.


 ΤΙ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ!

• Μην προσθέτετε πολύ νερό πριν το χτυπήσετε. Προσθέτοντας πάρα πολύ νερό θα αποτρέψει τον αφρό. Μπορείτε να προσθέστε αφού δημιουργηθεί το στρώμα αφρού.

• Κατά την παρασκευή του Matcha, πρέπει να αποφεύγεται το βραστό νερό για να διατηρηθεί η ομαλή, ήπια γεύση του. Χρησιμοποιώντας βραστό νερό θα απελευθερώσει τις τανίνες του προκαλώντας μια έντονη πικράδα.

• Όταν καθαρίζετε τα σκεύη, απλά ξεπλύνετε με νερό (μην χρησιμοποιείτε σαπούνι). Αποθηκεύστε το χτυπητήρι μπαμπού σε ένα χερούλι, που θα διατηρεί το σχήμα του.

 

Πώς να διατηρήσετε τη φρεσκάδα του Matcha!

Τα περισσότερα matcha αποθηκεύονται σε αεροστεγή μεταλλικά δοχεία, ενώ στο εμπόριο θα τα βρείτε και σε επανασφραγιζόμενες σακούλες. Αν δεν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε το matcha άμεσα, αποθηκεύστε το στην κατάψυξη.

Extra tips:

• Απομακρύνετε από υγρασία και άμεση επαφή με φως

• Απομακρύνετε από τρόφιμα με έντονες μυρωδιές


  • Ανακαλύψτε τις 12 μοναδικές ποικιλίες matcha καθώς και τα αξεσουάρ παρασκευής του, εδώ

Το περιεχόμενο του άρθρου στον διαδικτυακό μας χώρο δεν αποτελεί και δεν μπορεί να εκληφθεί ως ιατρική συμβουλή, διάγνωση, θεραπεία, υπόδειξη ή παραίνεση. Όλες οι πληροφορίες παρέχονται στους αναγνώστες για ενημερωτικούς σκοπούς. Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα υγείας, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας πριν κάνετε οποιαδήποτε αλλαγή στον τρόπο ζωής σας, σε σχέση με θέματα που αναφέρονται στον διαδικτυακό μας χώρο.

Ετικέτες